Het Kamperlijntje, de treinverbinding tussen Zwolle en Kampen, blijft de komende drie jaar volgens de huidige dienstregeling rijden. Dit besluit is een concessie, omdat de plannen het Kamperlijntje om te zetten in een tramverbinding op losse schroeven is komen te staan. Op dit moment wordt er onderzoek gedaan naar alternatieven voor de tramlijn. Vele inwoners van Stadshagen keken uit naar de komst van de tramlijn om zo een snellere verbinding te hebben met het station van Zwolle en Kampen.
Overeenkomst
Het besluit is een overeenkomst tussen de Gedeputeerde Staten van Overijssel en NS. De provincie is blij dat NS bereid is gevonden om de treindienst nog voor drie jaar te continueren. Met de verlenging van de huidige concessie kunnen de reizigers ook na 9 december aanstaande van het traject tussen Zwolle en Kampen gebruik blijven maken.
Aangezien de reizigers positief oordelen over de huidige dienstregeling, blijft deze ongewijzigd. De kaartverkoop vindt plaats via de NS kaartautomaten en de tarieven van de Hanzelijn en Kamperlijn worden op elkaar afgestemd. Dit betekent dat de reizigers van de Kamperlijn rekening moeten houden met een prijsverhoging van ongeveer 25 cent. Hier staat tegenover dat reizigers uit Kampen dankzij het nieuwe station Kampen-Zuid straks goedkoper kunnen reizen naar de Randstad dan nu het geval is.
Verkenning
De verlenging van de treinconcessie is nodig omdat de provincie Overijssel en de gemeenten Kampen en Zwolle op dit moment werken aan een verkenning van de mogelijkheden van nieuw vervoer op dit traject. Naar verwachting is de besluitvorming over het rapport rond de zomer van 2013 gereed.