Er zijn vraagtekens over de reclamecampagne van Reggefiber, de aanlegger van glasvezel. Op deze website kwamen veel reacties binnen over de dertig procent norm die het bedrijf hanteert. In 2012 tikte de Reclame Code Commissie het bedrijf Reggefiber op de vingers, toen het campagne voerde in Veendam en omgeving.
Reggefiber voerde afgelopen weken in Stadshagen een campagne waarbij het zegt dertig procent van de huishoudens nodig te hebben voor de aanleg van glasvezel. Ondanks het behalen van, naar eigen zeggen, 28 procent van de huishoudens zegt het bedrijf alsnog glasvezel aan te leggen.
Update: Eerder voerde deze website aan dat er een klacht was tegen Reggebiber die behandeld werd op 17 januari. Dat had geen betrekking op de reclamecampagne in Zwolle. Reggefiber liet via dagblad De Stentor weten dat deze klacht zou gaan over een betaling. De reclamewaakhond Reclame Code Commissie laat StadshagenNieuws in een reactie weten: “De klacht gaat over een uiting waarin het overstappen naar glasvezel kosteloos wordt aangeboden.”
Dertig procent-eis eerder gebruikt
De dertig procent van de huishoudens die het bedrijf in Stadshagen zegt te moeten behalen voor het aanleggen van glasvezel is geen nieuwe campagne van Reggefiber. Begin 2012 behandelt de Reclame Code Commissie een klacht over de streek Veendam, waar het bedrijf eveneens zegt dertig procent van de huishoudens te moeten behalen om glasvezel aan te leggen. “Als 30% van de huishoudens ‘ja’ zegt tegen glasvezel van Reggefiber, dan komt het er. Dit percentage is in zicht, maar nog niet bereikt.”
Deze mededeling kregen Stadshagenaren eerder ook te horen. Met name de volgende zin in de campagne in Veendam en Wildervank werd door de Reclame Code Commissie gewroken: “Schrijft u zich nu niet in voor glasvezel, dan kan het jaren duren voordat Veendam en Wildervank weer aan de beurt zijn. En dat zou toch zonde zijn.” In een uitspraak beval de Reclame Code Commissie om niet weer op dergelijke wijze reclame te maken.
Brede campagne met dertig procent norm
Reggefiber voert niet alleen in Stadshagen een actie op basis van dertig procent van de huishoudens. Ook in plaatsen als Beek en Sint Michielsgestel voerde het bedrijf dezelfde campagne.