Plannen autotunnel Kamperlijntje gepresenteerd

Tegelijk met de ombouw van het Kamperlijntje en de bouw van een station in Stadshagen, komt er ook een autotunnel die de Belvédèrelaan zal verbinden met de Hasselterweg. Donderdagavond 6 november presenteerde de gemeente de plannen hiervoor tijdens een informatiebijeenkomst in basisschool De Schatkamer.

Voorafgaand aan de presentatie van de plannen was er al kritiek op de plannen vanuit De Schatkamer. De school ligt straks pal tegen het nieuwe station en de autotunnel aan, wat gevolgen heeft voor de bereikbaarheid van de school. De school had, na een eerste gesprek met de gemeente over de plannen, ernstige bezwaren met betrekking tot de veiligheid. Na een extra gesprek met de gemeente was de meeste kou uit de lucht, toen bleek dat er meerdere varianten bedacht zijn waaruit nog gekozen moet worden en de school zich in één van de varianten kan vinden.

Nieuwe wijkontsluiting
Het doortrekken van de Belvédèrelaan, onder het Kamperlijntje door, naar de Hasselterweg, zorgt voor een nieuwe wijkontsluiting. De verwachting is dat de verkeersdrukte op de Frankhuizerallee daardoor met zo’n 30 procent afneemt ten koste van de verkeersdrukte op de Belvédèrelaan. Tijdens de informatiebijeenkomst uitten wijkbewoners hun zorgen over de verwachte toename van dit verkeer en dan vooral het vrachtverkeer richting het winkelcentrum.

Fietsoversteek
Nog grotere zorgen zijn er over de plekken waar de automobilisten en fietsers elkaar tegenkomen. Met de problemen bij de bestaande fietsoversteken over de Frankhuizeralleen en de Belvédèrelaan in het achterhoofd, zijn veel mensen bang voor nòg zo’n fietsoversteek. Dat is ook wat de gemeente probeert te voorkomen en waar bij het maken van de plannen veel aandacht naar uitgaat.

Verkeerslichten
Op dit moment zijn vier varianten bedacht voor de verkeerssituatie rondom het te bouwen station en de aansluiting van de Havezathenallee op de Belvédèrelaan. In alle gevallen zal de Havezathenallee via een T-splitsing worden aangesloten op de Belvédèrelaan en in twee varianten is sprake van verkeerslichten; een unicum in Stadshagen. De volgende vier varianten zijn uitgewerkt:

  1. De huidige schuine fietsoversteek vanuit de Ahnemstraat richting De Schatkamer krijgt een bredere middengeleider, waarop fietsers kunnen wachten tijdens het oversteken;
  2. Een rechte oversteek vanuit de Ahnemstraat en verkeerslichten voor het gehele kruispunt, zowel voor de aansluiting van de Havezathenallee op de Belvédèrelaan als voor de fietsoversteken;
  3. Dezelfde oversteek als variant 2 met alleen verkeerslichten voor de fietsoversteek vanuit de Ahnemstraat;
  4. Geen oversteek vanuit de Ahnemstraat over de Belvédèrelaan maar twee fietsoversteken op de Havezathenallee, één voor de tunnel (die in alle varianten aanwezig is) en een oversteek iets verderop voor fietsers die richting De Schatkamer gaan, zij worden dan vervolgens over de brug over het rozenpad geleid.

 

Planning
In de eerste helft van 2015 zal een keuze gemaakt worden voor één van de varianten, waarna deze verder uitgewerkt zal worden. In 2015 start eveneens de bestemmingsplanprocedure en een begin gemaakt worden met de voorbereidingen voor de realisatie van de tunnel en het station. De daadwerkelijke bouw van het station en de tunnel en de aanpassing van de verkeerssituatie zal in 2017 en 2018 plaatsvinden.