Het CDA in Overijssel is ongerust over de plannen voor de vliegroutes naar Lelystad Airport, dat in de nabije toekomst een deel van de taken van Schiphol gaat overnemen. Een deel van de vliegroute gaat pal langs Stadshagen, waar vliegtuigen de daling tot Lelystad Airport al verder gaan inzetten.
Daling al voor Stadshagen
Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu kwam afgelopen week met een factsheet over de vliegroutes, waar tot de verbazing van het CDA enkele alternatieven zoals een verdere daling na Zwolle niet in terug te zien was. De vliegtuigen vliegen een groot deel boven Overijssel tot ongeveer 1800 meter, maar zetten voor Stadshagen al de daling in richting 900 meter hoogte.
Vliegbewegingen
“Eerdere toezeggingen zoals het gegeven dat er niet boven de 10.000 vliegbewegingen plaats kunnen vinden in het huidige luchtruim, worden niet genoemd”, schrijft het CDA. Tienduizend vliegbewegingen betekent dat er per dag 15 vluchten naar Lelystad gaan. Naar verwachting dertig tot veertig procent van die vluchten scheren pal langs Stadshagen. In de toekomst kan het aantal vliegbewegingen bijna vervijfvoudigen naar 45000.
Het CDA wil dat er een beter geformuleerde factsheet komt, omdat de formuleringen van het ministerie volgens de partij nu vooral onduidelijkheid scheppen.
Ik vind de vliegroute naar Lelystad, pal langs Stadshagen..
- Een vervelend idee (56%, 312 stemmen)
- Ik maak me er niet druk over (25%, 140 stemmen)
- Zolang je niets hoort; prima (19%, 109 stemmen)