Zorgen over geluidsoverlast vliegroutes boven Stadshagen

Tijdens een inloopavond over de toekomstige laagvliegroutes van vliegtuigen richting Lelystad Airport zijn de zorgen over geluidsoverlast alleen maar toegenomen onder de inwoners van Stadshagen en de Zwolse politiek. De inloopbijeenkomst in de Boxem was georganiseerd door HoogOverijssel, een actiecomité die vecht voor hogere aanvliegroutes naar Lelystad Airport.

‘Het wordt een rotherrie in Stadshagen’
Circa 70 wijkbewoners en enkele lokale politici kwamen of de informatiebijeenkomst. Leon Adegeest van HoogOverijssel concludeerde na eigen onderzoek dat de aanvliegroute langs Stadshagen niet goed berekend is en de geluidsoverlast veel hoger zal zijn dan in de rapporten staat aangegeven. “Het wordt een rotherrie in Stadshagen” aldus Adegeest, die aangaf dat de geluidsoverlast gaat zorgen voor verlies aan gezonde levensjaren en slaapverstoring. D66 roept het college op tot grote urgentie om motie om onderzoek te laten doen door de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu naar een glijvluchtbenadering naar Lelystad.

 

Laagvliegroutes in plaats van glijvluchten
Bij het dalen van de vliegtuigen naar Schiphol wordt er gebruik gemaakt van glijvluchten, vliegtuigen dalen langzaam door het verminderen van motovermogen. Bij de laagvliegroutes naar Lelystad Airport dalen de vliegtuigen tot boven Overijssel en blijven langere tijd op één hoogte boven Overijssel vliegen. Dit betekent meer motorvermogen van vliegtuigen en mee geluidsoverlast, aldus het actiecomité. Daarom pleiten zij voor hogere aanvliegroutes richting Lelystad Airport.

Politiek ongerust overlast Stadshagen
Met de groei van Lelystad Airport komt er vanaf 2019 veel meer vliegverkeer over deze regio die starten en landen met de laagvliegroutes. Het zal in eerste instantie gaan om 45.000 starts en landingen per jaar tussen 6.00 uur ‘s ochtend en 23.00 uur ‘s avonds. Dit aantal zal met de groei van het vliegveld alleen nog maar toenemen. Tijdens de inloopavond waren onder andere William Dogger (Swolwacht) en Martin Blijenburg van D66 aanwezig die zich beide zorgen maken over de overlast. D66 roept het college op actie te ondernemen naar aanleiding van een eerder ingediende motie van D66, ChristenUnie en CDA om de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu D66 onderzoek te laten doen naar een glijvluchtbenadering naar Lelystad in plaats van laagvliegroutes. Dit zorgt voor minder geluidsoverlast en minder brandstofgebruik.

Petitie
Het actiecomité HoogOverijssel roept iedereen op de petitie te tekenen tegen de laagvliegroutes. Via hun website www.hoogoverijssel.nl is het mogelijk de petitie te ondertekenen.