De gele dieseltrein is nu verleden tijd op het Kamperlijntje en heeft plaatsgemaakt voor een blauwwitte moderne elektrische trein. Zondag reed de nieuwe dienst tussen Zwolle en Kampen voor het eerst. De trein trok in Stadshagen diverse belangstellenden, die bij het verlaten en afgesloten station een foto maakten.
‘Festiviteiten gaan niet door’
“Jammer dat ‘ie hier niet stopt”, merkt iemand op. Pijnlijk is het wel, om de langverwachte nieuwe trein langs dat misschien nog wel meer langverwachte station te zien rijden. Maar de perrons zijn afgesloten door hekken, waarop een papiertje hangt van de gemeente: “De festiviteiten rondom de opening van het station op 11 december gaan helaas niet door”. Maar het is niet anders na de constatering van ProRail dat het traject golft bij hoge snelheden van de nieuwe trein van Keolis.
Stille trein
Een groot verschil met de dieseltrein is niet alleen de kleur, de vorm en de wisselende vervoerder. De stilte van de nieuwe trein valt vooral op. Zelfs als je pal naast het station staat maken de treinstellen weinig lawaai. Verderop hoor je ‘m bijna niet eens. Dat was met de vorige trein wel anders. Vooralsnog kan de Stadshagenaar alleen genieten van de trein als ‘ie even de wijk voorbij flitst. Wanneer het station wél opengaat is nog niet bekend.