De bodem onder de spoorlijn Zwolle-Kampen blijkt nog slapper dan al gedacht werd. Dat blijkt uit de eerste resultaten van het onderzoek waar ProRail mee bezig is. Eind april moet duidelijk zijn welke maatregelen op korte- en langere termijn nodig zijn om treinen op station Zwolle Stadshagen te laten stoppen.
Eind maart testen ProRail en Keolis op de Kamperlijn een dienstregeling met stops in Stadshagen. Dit gebeurt ‘s nachts, zodat reizigers er geen hinder van ondervinden. Uit deze testen moet blijken hoe de dienstregeling met een snelheid van 100 km/u en een stop op het nieuwe station kan worden uitgevoerd.
Gedacht wordt aan het eerder vertrekken uit Zwolle, sneller keren in Kampen en iets later weer aankomen in Zwolle. Uitgangspunt is dat aansluitingen op station Zwolle zoveel mogelijk behouden blijven. De testen worden uitgevoerd met zowel enkele als dubbele treinstellen en ook wordt getest of de inzet van een extra machinist kan helpen bij het sneller keren in Kampen.
Voor de langere termijn zijn waarschijnlijk maatregelen in de bodem nodig, om de beoogde snelheid van 140 km/u alsnog te kunnen halen. Eind april zijn de onderzoeken van ProRail en Keolis afgerond en moet een plan zijn opgeleverd aan de provincie Overijssel en gemeenten Kampen en Zwolle.