De Kamperlijn krijgt eindelijk een stop op het station van Stadshagen. De komende tijd wordt er enkele malen proefgedraaid en uiterlijk op 15 december wordt het station volledig in de dienstregeling opgenomen. Dat is de gezamenlijke inzet van de provincie, Keolis, ProRail en de gemeenten Kampen en Zwolle. Stadshagenaren hebben bijna twee jaar moeten wachten op deze voorziening. Eind 2017, slechts enkele dagen voor de opening, werd geconstateerd dat de beoogde snelheid van 140 km/uur op de lijn niet haalbaar was, als gevolg van een te slappe ondergrond.
Vorig jaar zijn door ProRail 42 verschillende oplossingen onderzocht, die afgelopen zomer in de praktijk zijn uitgeprobeerd. Al snel werd duidelijk dat de eerder beoogde snelheid niet haalbaar was en dat 100 km/uur het maximale is dat kon worden bereikt. Maatregelen die nodig zijn om een betrouwbare dienstregeling te realiseren zijn onder meer een kortere stop op het station in Zwolle, het korter halteren in Stadshagen en aanpassingen aan de vertrekprocedure in Kampen.
Inmiddels zijn ook seinen, borden en beveiliging aangepast en de bovenleidingmasten bij IJsselmuiden verstevigd. Daarnaast wordt de energievoorziening nog versterkt, zodat treinen sneller kunnen optrekken. Ook het verlengen van het perron van Stadshagen is voor half december afgerond. Vanaf 15 december rijdt er vanaf station Stadshagen in de ochtendspits van maandag tot en met vrijdag een speciale buslijn naar de Deltion Campus. De politieke wens om lijn 1 langs het station Stadshagen te leiden is tot op heden niet in de plannen opgenomen.
Stadshagenaren reageren opgelucht op de opening van het station, maar het ‘eerst zien dan geloven’ heeft toch duidelijk de overhand.