Ze had eigenlijk de moed al opgegeven. Als ze voor het zesde jaar op het podium staat van de TrendVision Award en de presentatrice de namen van de brons- en zilver-winnaar hoort noemen, zegt ze in gedachten tegen zichzelf dat ze haar koffertje wel weer kan pakken.
“Al die eerdere keren waren we er trots op dat we genomineerd waren, maar hadden we niets gewonnen. Ik had de hoop opgegeven. Totdat de nummer 1 bekend werd gemaakt en ik mijn naam hoorde,” vertelt Sabine Versteeg, eigenaresse van Salon Images uit Nieuwleusen en woonachtig in Stadshagen. Het werd goud voor Sabine. “De aanhouder wint,” vertelt ze enthousiast en nog enigszins in de roes van de overwinning.
Het is een aantal dagen later als we Sabine spreken over deze geweldige prijs waarmee ze, als ze al niet op de kaart stond, haar naam nu werkelijk tussen de grote van Nederland heeft gevestigd. Aan dit internationale event voor kappers, georganiseerd door Wella Professionals, deden vanuit Salon Images behalve Sabine ook twee medewerkers van de Salon mee: Joëla Sukaldi en Jeanine Huisjes. Alledrie waren ze genomineerd en door naar deze nationale finale. Dat was al een geweldige prestatie.
Alledrie creëerden ze een persoonlijk totaal-concept, wat betekent dat ze voor de nationale finale die op 27 oktober plaats vond een model presenteerden aan een jury van acht vakspecialisten. Het concept bestond niet louter uit een bijzonder kapsel, maar ook uit bijpassende make-up, kleding en een ondersteunend verhaal dat onder andere duidelijk maakt waar de inspiratie vandaan komt en waarom het model op deze manier is gestyled.
Geïnspireerd op ‘Oceaan’ van Racoon
“Ik had mijn inspiratie gehaald uit het nummer ‘Oceaan’ van Racoon. Ik heb met mijn model als het ware de oceaan voor een seconde stil gezet. Het haar bestond uit grote en kleine golven, met veel glans. Als scheen de zon op het water. Ook de make-up bestond uit glanzende tinten en de kleding was van een zijde stof die meebewoog zoals wind over water glijdt,” vertelt Sabine gepassioneerd. “Ik wilde het dit keer niet heel uitbundig aanpakken, zo van: hoe gekker hoe beter. Ik hield het bescheiden en stijlvol. Heel puur eigenlijk, wat ik zelf het mooiste vind. En dat heeft zich uitbetaald.”
Op 3 november, tijdens de finaledag, moesten Sabine en haar collega’s opnieuw het model stylen en op het grote podium tonen aan het publiek. De vakjury had haar keuze op dat moment al gemaakt. Sabine werd eerste in de categorie Creative Artist.
Naar de internationale finale in Sevilla
In maart volgend jaar reist ze samen met de winnaar uit de categorie Color Vision, naar Sevilla voor de internationale finale. Ze zal daar een training krijgen van verschillende internationale topstylisten waaronder Angelo Seminara, artistiek directeur van het Italiaanse Davines Spa en dé grootste hairstylist van dit moment. Hij werkt onder meer samen met Chanel, Valentino, Stella McCartney, Vivienne Westwood en Dolce & Gabbana. Hij wordt geroemd om zijn creativiteit en vakmanschap. En is wereldwijd een groot inspirator voor veel vakgenoten en mode-merken.
Sabine zal in Sevilla aan de hand van een eigen collectie wederom een totaalconcept moeten neerzetten. “Het moet een geheel worden, gebaseerd op een thema. Het moet zowel creatief als vaktechnisch helemaal kloppen.” Laat dat maar aan Sabine over die van de vakjury onder meer te horen kreeg dat tijdens de nationale finale ook alles klopte. De mooie zachte lijnen, de make-up, de zijde jurk. Het straalde vakmanschap uit.
Tekst: Julia van Bohemen