Het zal veel mensen zijn opgevallen: her en der in Stadshagen staan plots groene scooters op straat. Nee, ze zijn niet immens populair onder kopers. Het zijn zogenaamde deelscooters, die door de gemeente en een scooteraanbieder sinds 3 mei door heel Zwolle zijn verspreid. Het ultieme doel: een schoner alternatief aanbieden voor bezit en de auto.
“Het gaat bij deelmobiliteit niet om het bezit van een vervoermiddel, maar om het gebruik. Zwolle wil graag de ruimte geven aan deze nieuwe en schone vormen van vervoer”, aldus wethouder Dogger. Kan je de scooter zomaar gebruiken? Bijna, maar er zitten nogal wat regels aan vast.
Politie deelt eerste boetes uit
Zo mag je niet overal met de scooter rijden en ‘m stallen, zoals parken en winkelcentra. En moet je in het bezit van van een rijbewijs. Dat laatste gaat niet altijd goed, zegt ook de politie. Die ziet dat de deelscooters ook door mensen zonder een rijbewijs worden gebruikt. En dat kan je uiteindelijk een boete opleveren van vele honderden euro’s. Niet alleen van de politie maar ook van Go Sharing, die de scooters levert.
Goed alternatief
Toch moet de scooter een oplossing worden voor de drukte op de wegen in Zwolle, met drukte en fijnstof als gevolg. Bovendien wil niet iedereen een scooter of auto bezitten voor verkeer in de stad, en is de deelscooter een makkelijk alternatief.
Gebruik maken van de deelscooter? Als je voldoet aan een rijbewijs, wettelijke leeftijd en akkoord gaat met voorwaarden zoals eigen risico van 500 euro, dan kan je met de app van Go Sharing van A naar B rijden binnen Zwolle.