Een meer dan vijftig jaar oude Simca is maandag uit het Zwolle-IJsselkanaal getakeld. Afgelopen donderdag ontdekte de bemanning van een sonarboot van Johan ten Have uit Wijhe het wrak op de kanaalbodem. Het is standaardbeleid van Rijkswaterstaat om auto’s te bergen. Dit om de vaarwegen veilig te houden voor de scheepvaart.
Maandag maakten Rijkswaterstaat, de bemanning van een werkboot en Ten Have een plan van aanpak op de plek des onheils. Het wrak zou in de vaargeul liggen ter hoogte van de Frankhuisbrug. De sonarboot ging vervolgens het water op en vond binnen luttele minuten het wrak. Nadat het gemarkeerd was met een boei sloot een schip van Rijkswaterstaat een deel van de kanaal af.
Auto in slechte staat
Een duiker kon hierdoor veilig de hijsbanden aan het wrak bevestigen. Daarna was het de beurt aan de machinist van een graafmachine op het werkschip. Eerst kwamen de wielen boven water. Een auto was nauwelijks te herkennen toen een platgedrukt stuk metaal begroeid met schelpen boven de waterspiegel verscheen. Alle twijfel werd snel weggenomen toen de openstaande portieren van het wrak zichtbaar werden.
Het wrak bleek de tand des tijds, op de kanaalbodem, slecht te hebben doorstaan. Boven water vervormde de bodemplaat en delen van de carrosserie verkozen opnieuw hun laatste rustplaats op de bodem van het kanaal.
Oude Simca
Nadat het wrak op het werkschip lag werd een kentekenplaat, na een schoonmaakbeurt zichtbaar. De blauwe kentekenplaat met witte letters bleek te horen bij een Simca uit 1969. Een politieman van de Waterpolitie, een onderdeel van de Landelijke Eenheid, trok het kenteken na. De auto bleek niet te betrokken te zijn bij een misdrijf of een vermissing. Het, door de agent vrijgegeven, wrak is daarna afgevoerd door een bergingsbedrijf.
Artikel en foto’s: Peter Denekamp