De gemeente Zwolle handhaaft de verkeersknip in Zwolle. Dat heeft de wethouder René de Heer vrijdag bekend gemaakt. De gemeente komt tot deze beslissing na een onderzoek en grootschalig protest van inwoners en organisaties. Daartegenover staat een flink pakket maatregelen die de verkeersveiligheid in de wijk moet verbeteren. Zo worden onveilige fietsoversteekplaatsen aangepakt, worden verkeersroutes verbeterd, komt er een betere bewegwijzering en wordt gekeken naar mogelijkheden om Stadshagen I en Stadshagen II te ontsluiten.
Knip blijft, maar sluiproute deels open
“Er is geen eenduidige oplossing voor de Knip en de onderzocht steekvarianten zouden leiden tot miljoenenkosten, tijdverslindende procedures en tot grote onrust onder wijkbewoners”, verklaart RenĂ© de Heer onder meer de keuze voor het behouden van de verkeersknip. Wel wordt er gekeken naar een experiment om de parkeergarage onder het winkelcentrum ‘s ochtends een uur open te stellen, met name bedoeld voor ouders met kinderen die met de auto naar school moeten worden gebracht.
Nieuwe ontsluiting
Naast de komst van twee tramhaltes in de wijk wordt er ook gekeken naar de komst van een gelijkvloerse spoorwegovergang bij het nog te bouwen station Stadshagen Centrum. Het verkeer van Stadshagen 1 en 2 kan zo vanuit de wijk door de Tippe naar de rondweg rijden (en terug). Verder wordt er gekeken of speciale doelgroepen en mensen meFietserovergangent een speciale zorgbaan, zoals huisartsen, snel binnen de wijk kunnen bewegen.
Aanpassingen verwelkomd, maar met zorgen
Fietsovergangen, zoals de inmiddels beruchte oversteek Twistvlietpad-Belvederelaan, worden veiliger gemaakt. Dat daar noodzaak toe is blijk wel uit een mail die een buurtbewoner Remko Heij deze week naar deze website stuurde. “Als ‘buurman’ van dit punt word ik geregeld geconfronteerd met piepende banden en vloekende mensen. Zeker bij de begin- en eind tijden van de basis-scholen is het er flink druk.”
Heij is tevreden dat er wat aan het kruispunt gedaan gaat worden, maar hij maakt zich wel zorgen over teveel verkeersmaatregelen. “Ik ben daarom ook zeer verbaasd dat de gemeente van plan is er op zeer korte afstand twee kruispunten bij te plaatsen ter ontsluiting van de toekomstige wijkboerderij! In de wijkboerderij komt ook een kinderdagverblijf die zal zorgen voor auto verkeer die ook nog ongeveer 50 meter over de “autovrije” oude wetering moet rijden. Als de plannen doorgaan heb je straks binnen een straal van ongeveer 60 meter 8 kruispunten!”