De SP in Zwolle luidde halverwege december 2011 de bel voor reizigers in Stadshagen die naar andere plekken willen reizen dan stadsbus lijn 1 ze tot nu toe brengt: riching het centrum van Zwolle. De partij wil, samen met connexxion, dat er twee nieuwe haltes in de wijk komen waar de buslijnen 1, 171 en 74 op aanrijden. Deze bussen gaan naar Genemuiden, Zwartewaterland en Emmeloord. De gemeente laat als antwoord op de vragen van de SP weten geen extra (tijdelijke) bushaltes te maken in Stadshagen.
Zo laat de gemeente weten:
“Buslijn 1 ontsluit Stadshagen goed met de binnenstad en het station van Zwolle. Onlangs is met ingang van de nieuwe dienstregeling op 11 december 2011 deze lijn op werkdagen in de ochtend- en middagspits acht keer per uur gaan rijden, dus twee keer zo vaak als voorheen. Dit heeft te maken met de reizigersgroei op deze lijn. Buiten de spits om rijdt de bus vier keer per uur. Tevens zal op zon- en feestdagen de eerste bus uit Stadshagen om 08.11 uur vertrekken in plaats van om 09.11 uur. Deze wijziging is tot stand gekomen naar aanleiding van een ingediende wens bij Reiziger aan het stuur en wordt uitgevoerd als een pilot gedurende één jaar (tot eind 2012).”
“Naast de frequentieverhoging van lijn 1 van vier naar acht keer per uur, waartoe de provincie in overleg met de gemeente en Rocov West-Overijssel in de zomer van 2011 heeft besloten, kunnen inwoners van Stadshagen via de halte aan de Hasselterweg ter hoogte van de Rozentunnel de streekbus nemen in de richting van het station van Zwolle, Emmeloord, Hasselt, Genemuiden, Vollenhove, Dronten en Urk. In het verleden is er al eens onderzocht om nabij de rotonde Stadshagenallee-Milligerlaan een tijdelijke halte aan te leggen om dit deel van de wijk ook met het openbaar vervoer te ontsluiten. Hieruit bleek dat een tijdelijke halte relatief hoge kosten met zich meebrengt (ca. € 60.000,-), vanwege de aanleg van haltekommen en verplaatsing van sloten. Met in het vooruitzicht dat de nieuwe Hasselterweg gerealiseerd zou worden en daarna de streeklijnen deze haltes niet meer zouden aandoen, is destijds besloten geen grote investeringen te doen voor een beperkt aantal in- en uitstappers. De planvorming van de Hasselterweg is nu iets vertraagd, vanwege de minder snelle uitbreiding van Stadshagen.”
“De vraag wordt opnieuw gesteld om nabij de rotonde Stadshagenallee-Havezathenallee en Stadshagenallee- Milligerlaan haltes te realiseren. Het college zal geen investeringen doen in haltes die in het voorjaar van 2014 worden opgeheven, gezien het feit dat dan de nieuwe Hasselterweg in gebruik wordt genomen. Met de provincie Overijssel, concessieverlener voor het openbaar vervoer, is hierover ook overleg geweest en zij stemmen met deze afweging in.”