De komst van de toekomstige regiotram met haltes bij Stadshagen wordt steeds onzekerder. Niet alleen mislukte aanbestedingen teisteren de komst van het Kamperlijntje, ook de ernstig vertraagde ontwikkeling van Stadshagen weegt mee in een betaalbare tramlijn. De ontwikkeling van Stadshagen, Voorsterpoort en de Spoorlanden is een grote voorwaarde om de lijn betaalbaar te houden, blijkt uit antwoorden van de gemeente Zwolle op vragen van het CDA. Door de crisis is de ontwikkeling van Stadshagen ernstig vertraagd en ook Voorsterpoort loopt niet als verwacht.
Tramlijn ook voorwaarde voor ontwikkeling Stadshagen
Het Kamperlijntje stopt eind van 2012 met rijden, omdat dan de concessie met de NS stopt. De regiotram met haltes bij Stadshagen en Voorsterpoort is de gedroomde opvolger, maar de aanbesteding voor het vervoer op de lijn is tot tweemaal toe mislukt. Nu ook de ontwikkeling in Stadshagen tegenvalt, werpt de gemeente het argument op dat deze ontwikkeling noodzakelijk is voor de betaalbaarheid van de lijn. Zonder een grote stroom van reizigers zijn er minder inkomsten te verwachten.
Andersom geredeneerd zegt de gemeente ook dat de komst van de regiotram een goede voorwaarde kan zijn voor de vestiging van meer mensen in de wijk. Deze argumenten spelen een grote rol in de verkenning naar eventuele alternatieven voor de toekomstige regiotram. De zekerheid van de komst van de lijn met de twee haltes in Stadshagen wordt daarmee steeds meer in onzekerheid gedompeld.
Langer doorrijden met de NS
De provincie Overijssel en de gemeente Zwolle proberen nu bij de minister een langere concessie bij de NS los te werken zodat het Kamperlijntje ook na 2012 reed, zo valt te lezen in het artikel dat wij maandag publiceerden. Mocht dit niet slagen, dan zal het vervoer tussen Kampen en Zwolle met busdienten worden opgelost.