De mislukte aanbestedingen voor vervoerders van de toekomstige regiotram met twee haltes in Stadshagen kunnen grote gevolgen hebben voor het verkeer in de wijk als geheel. Momenteel onderzoeken de gemeente Zwolle, Kampen en de provincie Overijssel de toekomst van de regiotram, waarbij wordt gekeken of de lijn wel rendabel is als de wijk niet is volgroeid. Tot deze zogenaamde verkenning klaar is, ligt de ontwikkeling van het Verkeersplan voor Stadshagen stil. In dit plan worden nieuwe wijkdelen zoals de Tippe beter betrokken bij de wijk, bijvoorbeeld door een verkeersbrug over het spoor richting het winkelcentrum.
Verkeersbrug de Tippe
Deze verkeersbrug over het spoor vanaf de Tippe naar de Havezathenallee moet de doorstroming van en naar de wijk Stadshagen beter maken, om te voorkomen dat de nieuwe wijkdelen als ‘los zand’ in Stadshagen komen te liggen. Maar ook dit plan ligt, net als de plannen voor de regiotram, in de koelkast. Alle verkeerscirculatie in de wijk zal afgestemd moeten worden met de komst van de regiotram, of het lot van de regiotram. Want over de komst van die geplaagde toekomstige tramdienst heerst grote onzekerheid. Na de mislukte aanbesteding onderzoeken de betrokken overheden zelfs of de tramdienst überhaupt haalbaar is.
Toekomst
Het onderzoek naar de regiotram moet in de zomer klaar zijn. De totaalvisie op het verkeer kan pas daarna gemaakt worden. “De verkeersvisie Stadshagen moet in totaalperspectief worden gezet in relatie tot de komst van de tram”, zo schrijft het rapport de lezer voor. “De mogelijkheden en consequenties voor de bereikbaarheid van Stadshagen zullen hierbij worden meegenomen.” Veel hangt dus af van de komst van een regiotram. En dat geldt niet alleen voor het verkeersplan, maar ook voor de vestiging van toekomstige bewoners.