De gemeente Zwolle heeft de plannen voor de inrichting van het stationsgebied in Stadshagen gepresenteerd. Donderdag 13 oktober konden geïnteresseerden de plannen bekijken en in gesprek gaan met medewerkers van de gemeente, de provincie Overijssel en Prorail.
Er is de afgelopen tijd flink nagedacht en gediscussieerd over hoe het stationsgebied eruit moet gaan zien, waarbij de verschillende, elkaar kruisende, verkeersstromen voor hoofdbrekens zorgden. Naast de huidige Rozentunnel komt een nieuwe tunnel voor autoverkeer en daarnaast nog een tweede fietstunnel. Het station wordt bovenop deze tunnels gebouwd.
Ei-vormige rotonde
In de huidige bocht van de Havezathenallee naar de Belvédèrelaan komt een grote ei-vorminge rotonde met een fietsoversteek in het midden. De rotonde zorgt ervoor dat fietsers niet twee rijbanen tegelijk moeten oversteken, maar de rijbanen één voor één kunnen oversteken. De Belvédèrelaan gaat straks rechtdoor onder het spoor door en krijgt een afslag naar de Havezathenallee.
De huidige oude weg over de tunnel en langs het spoor gaat een stuk drukker worden: het wordt onderdeel van verschillende fietsroutes, maar ook de toegangsweg voor basisschool De Schatkamer en voor de parkeerplaats van het station. En natuurlijk de toegang tot het station. Hoe dat allemaal gaat uitpakken is nog wel de vraag, maar lijkt voor nu de beste oplossing.
Vervolg
De plannen die nu gepresenteerd zijn gaan vooral over de inrichting van het gebied: hoe gaan de wegen, paden, tunnels en fietsenrekken eruit zien. Begin 2017 organiseert Prorail een informatiebijeenkomst waarin meer duidelijk wordt over de planning van de bouw van het station en de ombouw van het spoor.