Er is nog steeds geen duidelijkheid over de toekomst van het Kamperlijntje. De eerste verkenning naar alternatieve mogelijkheden voor het Kamperlijntje is afgerond en heeft nog geen voorkeursvariant naar voren gebracht. In het onderzoek zijn vier verschillende trein- en busvarianten globaal met elkaar vergeleken. Om tot een echte voorkeursvariant aan de wijzen is nader onderzoek naar de exacte kosten nodig. Totdat er een keuze is gemaakt over de toekomst blijft het Kamperlijntje in zijn huidig vorm doorrijden.
Vier varianten
In het onderzoek zijn vier varianten globaal met elkaar vergeleken:
1: de voortzetting van de huidige verbinding met lightrail materieel;
2: de inzet van lightrail materieel met meer haltes en hogere frequentie;
3: de ombouw van de spoorbaan tot busbaan;
4: de inzet van bussen op het bestaande wegennet.
De verkenning is uitgevoerd nadat begin dit jaar duidelijk werd dat de concessie voor de Kamperlijn, om een tram te laten rijden, niet gegund kon worden. Daarop zijn de provincie Overijssel, de gemeenten Zwolle en Kampen en ProRail een onderzoek gestart naar de mogelijkheden voor andere vormen van hoogwaardig openbaar vervoer op de huidige spoorlijn tussen Zwolle en Kampen.
Nog geen voorkeursvariant
Met de resultaten uit de verkenning hebben de colleges van de provincie en de gemeentes een eerste indruk van de mogelijkheden. Voordat er een voorkeursvariant bepaald kan worden, is nog nader onderzoek nodig naar de exacte kosten, de exploitatiemogelijkheden en de ruimtelijke en economische effecten. Als input voor het vervolgonderzoek wil het bestuur vooral ook de denkbeelden en vragen van Staten en raden betrekken. Daarom wordt de verkenning doorgestuurd naar Staten en raden en op 26 september aanstaande toegelicht.
Tram
Naast het onderzoek naar de trein- en busvarianten is ook onderzoek verricht naar de kosten en baten van het doortrekken van de tram naar locaties in Zwolle en Kampen. Het doortrekken van de tram in de steden is één van de mogelijkheden om het rendement en de aantrekkelijkheid van deze vorm van vervoer te vergroten. In Zwolle zijn er een aantal locaties, zoals Deltion en Oosterenk, die heel goed met een tram bediend kunnen worden. De investeringskosten hiervoor zijn echter zo groot (20 tot 30 miljoen euro per kilometer) dat dit niet is terug te verdienen.
Concessie Kamperlijn
Doel van de provincie, de gemeenten Zwolle en Kampen en ProRail is om in het voorjaar van 2013 de nieuwe voorkeursvariant voor het vervoer op de Kamperlijn te presenteren. Totdat er een definitieve keus is gemaakt voor het vervoer op de Kamperlijn blijft de huidige trein tussen Zwolle en Kampen rijden door een verlenging van de huidige concessie.
Bron: www.overijssel.nl