Ieder jaar viert de Schatkamer het Lentefeest. Dit is een dag waarop alle leerlingen van de Schatkamer de natuur intrekken ter lering, vermaak en viering van het komende voorjaar. Dit jaar worden er op woensdag 27 februari, in opmaat naar het Lentefeest, Masterclasses verzorgd op de Schatkamer. Om verbinding te leggen binnen de wijk Stadshagen, worden door de Schatkamer ook leerlingen van de andere twee openbare basisscholen in stadshagen uitgenodigd om deze Masterclasses bij te wonen. De Masterclasses zullen binnen het project ‘Natuurschatten’ gevolgd worden door onderzoek en een afsluitende actie.
Natuurlijk Leren en Opbrengstgericht werken
Directeur Hans Wolf: ‘Wij willen als Schatkamer graag een school zijn die blijvend relatie legt tussen leren en logische toepassingen van dit leren. Feitelijk is dat ook de essentie van het Natuurlijk Leren: leren vanuit een natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen in relatie tot de wereld om hen heen. Het natuurlijk leren is en blijft een inspirerend onderwijskundig concept, dat we op de Schatkamer recentelijk herijkt hebben. Zo is onze visie op goed onderwijs, het natuurlijk leren, een symbiose aangegaan met Opbrengstgericht werken. Uitdagen tot leren is de sleutel tot goed onderwijs. Uitdagen doe je door kinderen mee te nemen op een ontdekkingstocht van logische contexten.”
Meer weten over de wilg voordat je gaat wilgen knotten
Met het aanbieden van masterclasses ‘NatuurSchatten’ start de Schatkamer op 27 februari een aantal ‘ontdekkingstochten’. Door kinderen na het volgen van een masterclass onderzoek te laten verrichten en het gehele traject vervolgens af te sluiten met een actie, vormt het praktisch handelen een natuurlijke schakel binnen het leren.
Een onderwerp van ‘NatuurSchatten’ zal de Nederlandse wilg zijn. Hans Wolf: “Ieder jaar gaat de bovenbouw van de Schatkamer, onder leiding van Landschap Overijssel, wilgen knotten. De wilgentenen worden gebruikt voor verdere aanwas van het landschap. Zo’n jaarlijkse activiteit als wilgen knotten krijgt een meerwaarde wanneer kinderen beseffen dat zij daarmee werken vanuit een eeuwenoude traditie. Een traditie die Nederland het uiterlijk heeft gegeven dat we nu kennen.”
Verbindingen leggen in Stadshagen
De Schatkamer zal ook andere scholen in Stadshagen uitnodigen om deel te nemen aan NatuurSchatten. De Schatkamer vindt het namelijk belangrijk om verbindingen te zoeken. Hans Wolf: “Door voortdurend verbinding te leggen tussen school en de omringende wereld ontwikkel je niet alleen effectief onderwijs, maar kweek je ook een generatie mensen voor wie actief burgerschap vanzelfsprekend is in de manier waarop ze een plek innemen in onze samenleving.”
De Schatkamer
Sinds de ingebruikname van het nieuwe gebouw aan de Wildwalstraat is de Schatkamer verder uitgegroeid tot een school van serieuze omvang. Dit schooljaar volgen 330 leerlingen onderwijs op de Schatkamer en de school groeit ondertussen gestaag door. Deze constante groei heeft de Schatkamer mede te danken aan de herijkte visie die gebaseerd is op zeven leidende principes: talent, verantwoordelijkheid, partnerschap, opvoeding, moreel kompas, samenleving en legitimatie. Onder de paraplu van deze leidende principes leren kinderen op de Schatkamer talenten te ontwikkelen, interesses op te bouwen en minder sterke kanten te compenseren. Ieder kind is uniek en beschikt over een schat aan talenten. Daarom heet de Schatkamer ‘de Schatkamer’!
De Schatkamer heeft een nieuwe website die ondersteunend blijkt te zijn voor ouders in hun zoektocht naar een school die zich nadrukkelijk richt op participatie van (jonge) mensen in de 21e eeuw : www.obsdeschatkamer.nl