Bibliotheek Stadshagen laat kinderen lege ruimte invullen

Een lege ruimte in een bibliotheek. Dat hoort natuurlijk niet en daarom is de bibliotheek in Stadshagen op zoek naar invulling voor die ruimte. De ruimte is bestemd voor kinderen en de bibliotheek vraagt kinderen nu ook wat zij het liefste in en met die ruimte zouden doen. En of ze willen helpen dat te realiseren.

In de nu lege ruimte konden de afgelopen tijd tablets van de bibliotheek gebruikt worden, maar dat was een tijdelijke oplossing, aldus Ruud Brons van de bibliotheek. De tablets komen straks algemeen beschikbaar voor bezoekers van de bibliotheek en daarmee is de ruimte beschikbaar voor andere activiteiten. De bibliotheek zoekt nu een nieuwe bestemming en laat kinderen uit de bovenbouw een nieuwe invulling bedenken. Zij zijn ook de doelgroep voor de invulling van de ruimte.

Stapelbed
De bibliotheek neemt een voorbeeld aan de bibliotheek in Hoorn, waar kinderen ook konden aangeven hoe ze de bieb ingevuld wilden zien. Daar staat nu bijvoorbeeld een stapelbed, zodat kinderen lekker liggend een boekje kunnen lezen. Dat soort dingen zijn hier ook mogelijk geeft Ruud aan: “wij bepalen de kaders, maar de kinderen mogen aangeven wat ze er in willen en ze mogen het ook zelf doen.” Want ook dat vraagt de bibliotheek: niet alleen mogen kinderen aangeven wat ze willen, ze worden ook gevraagd mee te helpen de ruimte in te richten.

Bibliotheek van 100 talenten
De achterliggende filosofie bij het kinderen laten meedenken en meehelpen is de ‘Bibliotheek van 100 talenten’. Steeds meer bibliotheken passen deze filosofie toe, waarbij niet alleen de ‘talige’ talenten van de bezoekers worden aangesproken, maar ook andere talenten met als doel ook die talenten te ontwikkelen en zo ook mensen te bereiken die niet zo ‘talig’ zijn. Daarbij wordt ook, zoals nu in Stadshagen, de doelgroep betrokken bij de inrichting van de bibliotheek.

Enquête
Onder de kinderen in de groepen 6 t/m 8 van de basisscholen in Stadshagen wordt deze maand een enquête gehouden. Daarin kunnen kinderen aangeven of ze willen helpen de ruimte in te richten, waar ze goed in zijn en uiteraard wat ze willen dat er straks in de ruimte te doen is. In februari gaat de bibliotheek, samen met kinderen, aan de slag om de resultaten te verwerken en te bepalen wat er met de ruimte gaat gebeuren. Dan wordt dus ook duidelijk hoe de nu nog lege ruimte er straks uit gaat zien. De naam is al wel bekend: 100 talenten-lokaal.