De gemeente Zwolle moet van ProRail ruim één miljoen euro reserveren voor de aanleg van een extra treinhalte in Stadshagen. Die miljoen euro is een zogenaamde risicoreservering voor de aanleg van de halte en verkeerstunnel onder het spoor door. De gemeente denkt dat de kans klein is dat er aanspraak op de reservering wordt gemaakt.
Extra halte met verkeerstunnel
De gemeente Zwolle is eerder al akkoord gegaan met de aanleg van de Kamperlijn, waar ook de provincie Overijssel en de gemeente Kampen aan meebetalen. De extra halte in Stadshagen vergt een aanpassing van de omgeving en de aanleg van een verkeerstunnel onder het spoor door, als verlening van de Belvederelaan.
Strengere regels, meer geld opzij leggen
ProRail neemt dit hele karwei op zich, maar is door strengere regelgeving van het Rijk gedwongen een goede risicoreservering te maken. Na onderzoek in de afgelopen maanden zijn er door ProRail verschillende scenario’s gemaakt voor de halte in Stadshagen, waarvoor nu ook een risicoreservering van ruim één miljoen euro wordt gevraagd.
Kleine kans
De risicoreservering betekent dat de gemeente geld opzij moet leggen voor het geval zich er iets onverwachts voordoet. De gemeente voorziet dat de kans erg klein is dat dit gebeurt, omdat het in de voorbereidingsfase al veel risico’s probeert weg te nemen door onder meer onderzoeken. D