Het zal koud zijn geweest voor de mannen die maandagochtend vroeg in Stadshagen de eerste schoppen in de grond zetten voor de aanleg van het nieuwe treinstation in de wijk. Bij vriestemperaturen van begon de aannemers met één van de grootste infrastructurele projecten in Stadshagen op dit moment: het aanleggen van een treinstation met daaronder een tunnel en ook nog eens de herinrichting van het verkeer van en naar de Belvédèrelaan.
Grote aanpassing
De omgeving van het station wordt groen ingericht, kenmerkend voor de overgang naar het polderlandschap. Bij de vorming van de aansluiting van de nieuwe weg op de Havezathenallee word ook rekening gehouden met de komst van het nieuwe wijkdeel De Tippe, dat door de crisis tot dusver is uitgesteld. En fietsers kunnen hun hart ophalen, want er wordt ruimschoots rekening gehouden met plekken om de tweewielers te stallen.
Meer verkeer
De komst van een treinstation wordt door veel Stadshagenaren toegejuicht, met name zij die afhankelijk zijn van het vervoer per trein vanaf Zwolle Centraal. Maar er zijn er ook zorgen, onder met name omwonenden. Die zijn bij verschillende klankbordsessies gehoord door de gemeente. Punt blijft dat door de nieuwe hoofdentree vanaf de Hasselterweg en het aanleggen van de verschillende extra functies aan de Stadshagen-zijde, zoals de bushalte en kiss-and-ride-plekken het verkeer over de Havezathenallee en de Belvédèrelaan gaat toenemen.
Geluidsoverlast
De geluidsoverlast gaat door deze toename van het verkeer ook toenemen voor circa 250 adressen, laat de gemeente weten. Er is budget vrijgemaakt voor deze adressen om de geluidsoverlast te beperken. Welke maatregelen dit zijn is niet bekend. De adressen ontvangen een brief met uitleg hierover.
December open
De werkzaamheden aan de Kamperlijn, die ook nog eens wordt geëlektrificeerd, duren het hele jaar. Als de winter geen roet in het eten gooit met strenge vorst of er andere tegenvallers tevoorschijn komen, rijdt de nieuwe trein in december van dit jaar over de Kamperlijn.