Zondagavond laat reed de laatste dieseltrein over het Kamperlijntje. En een dag later ontbreekt al een groot deel van het spoor van het traject langs Stadshagen tussen Zwolle en Kampen. Er werd op tweede Pinksterdag in ijltempo gewerkt op het traject dat over enkele maanden geëlektrificeerd moet zijn.
Vlot proces
In het gebied achter het nog te bouwen station van Stadshagen liggen de rails in grote rijen opgestapeld. Op het spoor lopen mannen met lasapparaten voorop om de rails alvast los te snijden, zodat voertuigen iets terug op het spoor de stukken rails één voor één kunnen lostrekken en wegrijden. Bewoners kijken het proces rustig gade. Het loopt – zoals het spreekwoord zegt – als een trein.
Het enige wat omwonenden tot nu toe opvalt is niet zozeer het geluid, maar de rookgeur van de ploeg die met snijbranders onderdelen losbranden van de rails.
Eind dit jaar rijdt de nieuwe trein
De planning voor de nieuwe Kamperlijn is strak. Nadat de spoorstaven zijn verwijderd begint het grondwerk, naar verluid een megaklus waar volcontinu met af- en aanrijdende vrachtwagens wordt gewerkt.
Eind dit jaar moet dan uiteindelijk de nieuwe trein over het geëlektrificeerde spoor via station Stadshagen naar Kampen of Zwolle rijden. Bekijk voor de hele planning van de ombouw van het Kamperlijntje dit artikel dat eerder op deze website verscheen.