Treinstation Stadshagen voorlopig niet open door grote problemen

Het nieuwe treinstation van Stadshagen dat op 10 december open zou gaan voor treinverkeer blijft voorlopig dicht. Er zijn grote problemen aan het licht gekomen. De bodem van het spoortraject kan de hogere snelheid van de trein niet aan.

ProRail: “De oorzaak van de wijziging is dat de bodem onder de spoorbaan niet genoeg stabiliteit biedt om er met de voor de nieuwe dienstregeling vereiste snelheid overheen te rijden.” Daarnaast zijn er meer problemen gebleken, meldt OV Magazine. Volgens het blad is het vermogen niet ingericht op de nieuwe treinen van Keolis, zodat ze volgens OV-Magazine afgeknepen zouden moeten rijden.

Problemen bij testritten zichtbaar
Morgen beleggen de partijen een persconferentie. Duidelijk is al wel dat de opening van het station in Stadshagen voor langere tijd is uitgesteld en dat nieuwe aanpassingen mogelijk flink in de papieren kunnen lopen. Volgens ProRail kwamen de problemen pas aan het licht toen de er met de nieuwe treinen werd getest op het traject.

Maatregelen
Een oplossing voor het probleem is nog niet in zicht. ProRail gaat dit met de betrokken partijen bespreken. “ProRail onderzoekt hoe het kan dat de ondergrond vooraf niet goed genoeg in beeld is gebracht en gaat met de betrokken partijen in overleg om te onderzoeken welke maatregelen nodig zijn om dit probleem op te lossen.”

Klap voor forenzen
Het station in Stadshagen is voor veel Stadshagenaren een welkome opstap naar het centrum van Zwolle en Kampen. Deze mededeling een paar dagen voor de start van de dienstregeling is een grote domper voor veel forenzen die halsreikend hebben uitgekeken naar de komst van de halte. De trein tussen Kampen en Zwolle blijft wel rijden, maar zal niet op Station Stadshagen stoppen.