Wat een feestelijke start moest worden, eindigde begin december in een grote domper: Station Zwolle Stadshagen kon niet in gebruik worden genomen vanwege problemen bij de aanleg van het nieuwe spoor. Na ruim een maand dan toch goed nieuws: het Kamperlijntje zal op korte termijn toch op het station in Stadshagen stoppen.
ProRail melde woensdag dat de dienstregeling in de afgelopen periode goed op gang is gekomen en de op de stations in Zwolle en Kampen ook vlotter verloopt dan verwacht. Daarmee blijkt er toch voldoende tijd om station Zwolle Stadshagen in de dienstregeling op te nemen.
In de komende weken wordt onderzocht hoe de dienstregeling precies wordt vormgegeven. Omdat de treinen nog niet op volle snelheid kunnen rijden zal de trein iets eerder in Zwolle moeten vertrekken en daar ook weer iets later aankomen. Eind januari wordt bekend gemaakt wanneer het station in Stadshagen daadwerkelijk in gebruik zal worden genomen.
De verwachting is dat alleen de aansluiting op de trein naar Lelystad (via de Hanzelijn naar Amsterdam) en vice versa te krap wordt met ongeveer vier minuten overstaptijd. Daarom onderzoekt ProRail ook andere maatregelen om de maximale snelheid te verhogen en daarmee de aansluitingen op Zwolle te verbeteren.
Bodem
Bij het testen van de nieuwe spoorlijn in december bleek dat de bodem onder het spoor niet stevig genoeg was voor de hogere snelheid van de nieuwe treinen. Om in Stadshagen te kunnen stoppen moeten de treinen 140 km/u rijden in plaats van de 100 km/u die de oude treinen altijd reden. Vanwege de problemen moeten de treinen langzamer rijden en was er, in eerste instantie, onvoldoende tijd voor een stop in Stadshagen.