Nog geen concrete datum, maar volgens ProRail wordt het treinstation in Stadshagen toch echt op korte termijn in gebruik genomen. Afgelopen weken zijn diverse maatregelen onderzocht, die de komende periode worden getest door ProRail en vervoerder Keolis. Als dat succesvol verloopt kan het station op korte termijn open.
“Doel is om Zwolle Stadshagen zo snel mogelijk in gebruik te nemen in een voor reizigers betrouwbare dienstregeling,” bevestigde ProRail vandaag na overleg met provincie Overijssel, gemeenten Zwolle en Kampen en vervoerder Keolis. “Naar verwachting zullen aankomst- en vertrektijd van de Kamperlijn op station Zwolle iets verschuiven. Daarbij denken we aan twee minuten eerder uit Zwolle te vertrekken en één minuut later op Zwolle aan te komen.” Om de trein in Kampen sneller te laten omkeren, wil Keolis een tweede machinist inzetten.
Proefritten in de nachten
In de komende periode wordt proef gereden om te kijken of de maatregelen de beoogde tijdswinst opleveren. Die tijdwinst in rij- en keertijd tussen Zwolle en Kampen moet ruimte opleveren om ook op Zwolle Stadshagen te stoppen. Als de testen in de praktijk gunstig uitpakken is daarmee een voorlopige oplossing gevonden en openen we Stadshagen op de korte termijn. Wanneer dat precies is, is nog niet bekend. Proefritten vinden allereerst in de nachtelijke uren plaats.
Slappe bodem
Treinen mogen voorlopig niet 140 maar slechts 100 km per uur rijden, vanwege de slappe bodem tussen Stadshagen en Kampen. Dat werd pas daags voor de geplande opening van Zwolle Stadshagen ontdekt, waardoor dit uitgesteld werd. Mochten deze maatregelen het gewenste effect hebben, kan het station alsnog open. De aansluitingen op station Zwolle zullen wel wat krapper zijn dan gewenst. Mogelijk kan dat op langere termijn verbeterd worden als de snelheid op het traject alsnog verhoogd kan worden.
Aanvullend bodemonderzoek
Daarom voert ProRail ook onderzoek naar de bodemgesteldheid uit. Die onderzoeken verlopen volgens planning en zijn eind maart gereed. Aan de hand daarvan is vast te stellen of, en zo ja welke structurele maatregelen genomen moeten worden om de snelheid te verhogen naar 140 km/u. Deze metingen worden ‘s nachts uitgevoerd, zodat het treinverkeer geen hinder ondervindt.