Het onderzoek naar maatregelen om station Stadshagen op al dan niet korte termijn te openen is gereed. Wat de uitkomsten zijn wordt pas later bekend gemaakt, blijkt uit een bericht dat ProRail 30 april publiceerde. Pas 1 juni presenteren de betrokken partijen de uitkomsten, en niet onbelangrijk, zaken als haalbaarheid en kosten.
Dat het onderzoek naar de bodemgesteldheid geen positieve uitkomst biedt blijkt wel uit de passage van ProRail dat de tussentijdse resultaten in het onderzoek tegenvielen. In het eindrapport dat ProRail heeft aangeboden aan de betrokken partijen (Zwolle, Kampen, Keolis en de provincie Overijssel) staat meer over kosten, ingrepen, maatregelen op de korte en lange termijn en haalbaarheid.
Daags voor de opening van het station eind 2017 bleek plotseling dat de bodem van de Kamperlijn veel te slap was voor snelheden van 130 kilometer per uur. Tijdens testritten met de trein leek het traject ‘een achtbaan’, volgens een betrokken medewerker. Juist met deze snelheid kon de dienstregeling met daarin station Stadshagen slagen.
Sindsdien is er grote onduidelijkheid over de mogelijke opening van het station in Stadshagen. Dat zal ook zeker niet eerder worden dan 1 juni. De betrokken partijen moeten zich nu buigen over te nemen maatregelen, de daarbij horende kosten en mogelijke verdere vertraging voor de opening van het station.
Zie ook:
- Tegenvaller in bodemonderzoek Kamperlijn
- Opening treinstation Stadshagen stap dichterbij
- Station Stadshagen binnenkort alsnog in gebruik
- Nieuwe trein rijdt over Kamperlijn
- Humor en leedvermaak na pijnlijke blunders Kamperlijn
- Treinstation Stadshagen voorlopig niet open door grote problemen
- In vier minuten van station Stadshagen naar Centraal
- Stadshagen onder hoogspanning
- Slijptrein zorgt voor overlast op Kamperlijntje