Tijdens de persconferentie op 1 juni heeft de Provincie Overijssel, gemeente Zwolle, gemeente Kampen en Keolis bekend gemaakt dat zij geen oplossing hebben kunnen vinden om het station Stadshagen te openen. Bodemversteviging is te duur en duurt jaren voordat dit klaar is. ProRail, die ontbrak bij de gezamenlijke persconferentie, heeft een alternatief plan gepresenteerd waarbij het station wel open kan, maar dat vinden Provincie en Gemeenten niet acceptabel. Het alternatieve plan biedt geen oplossing voor de lange termijn. De partijen liggen niet op één lijn waardoor een oplossing nog ver weg is.
Hoge kosten bodemversteviging
Bert Boerman, gedeputeerde van Provincie Overijssel gaf tijdens de persconferentie aan dat de kosten voor bodemversteviging 35 tot 100 miljoen zou gaan kosten en daarnaast jaren aan werkzaamheden zou betekenen. Deze bodemversteviging is nodig om de trein volgens het oorspronkelijke plan te laten rijden.
Alternatief van ProRail niet wenselijk
ProRail heeft een alternatief plan voorgesteld waarbij zij stellen dat het Station Stadshagen wel geopend kan worden. In dit alternatief zou er op de trein twee machinisten zitten (aan de voor en achterzijde van de trein) om de trein zo snel mogelijk te laten vertrekken. Deze oplossing is volgens de Provincie en Gemeente niet een robuuste oplossing voor de toekomst. De kosten om dit mogelijk te maken kost 6 ton aan extra investering, en jaarlijks 8 ton hogere exploitatiekosten doordat er onder andere twee machinisten nodig zijn in plaats van één. Keolis geeft aan dat zij dit geen acceptabele oplossing vinden omdat de druk en complexiteit die bij de machinisten komt te liggen. De veiligheid staat voorop.
Daarnaast zou met de oplossing van ProRail de aansluitingen op Zwolle Centraal verkorten en op enkele trajecten niet gehaald worden. De aansluiting naar Leeuwarden/ Deventer wordt erg kritisch en de aansluiting Lelystad/ Den Haag wordt niet gehaald. Dit is niet acceptabel volgens de Provincie en Gemeenten Zwolle en Kampen. Later de dag gaf ProRail een eigen persconferentie waarin zij het alternatieve plan presenteerde.
Oproep aan ProRail voor oplossing
De Provincie en gemeenten vragen ProRail om verder te kijken naar een oplossing. ProRail geeft echter aan dat zij geen geld hebben. De oplossing lijkt hierdoor nog ver weg.