De infrastructuur van Stadshagen voldoet op hoofdlijnen, voor zowel de huidige als de toekomstige situatie. Wel zijn er aandachtspunten voor verbetering van de verkeerssituatie, zoals de rotonde Eli Heimanslaan-Havezatheallee. De wachttijden zullen hier de komende jaren gaan oplopen. Ook het hoofdfietsroutenet vraagt aandacht. Deze conclusies trekt het college van burgemeester en wethouders uit een recent en uitgebreid verkeerskundig onderzoek in de wijk, waar de raad om heeft gevraagd.
De wachttijden voor auto’s in de ochtendspits op de rotonde Eli Heimanslaan-Havezathelaan variëren momenteel van 2 tot 3 minuten. Oorzaak zijn de fietsers die naar de scholen aan de Sportlaan en Oude Wetering gaan, in combinatie met autoverkeer naar deze scholen en vertrekkend verkeer de wijk uit.De verwachting is dat met de verdere ontwikkeling van Breecamp en Breezicht de druk op de rotonde zal toenemen. Het college concludeert dat aanpassingen aan de rotonde richting 2030 wenselijk zijn.
Er is een drietal varianten onderzocht: een bypass aan de rotonde, de rotonde uitvoeren als voorrangsplein en de toevoeging van een fietstunnel. Daarnaast is gekeken naar de oprijbaarheid van de Havezatheallee, waar nu middengeleiders ontbreken, waardoor het oprijden vanuit de omliggende buurten wordt bemoeilijkt. Tenslotte wordt onverminderd aandacht gevraagd voor het verbeteren van het hoofdfietsroutenet. Deze maatregelen kosten miljoenen. Het college wil de keuzes voor Stadshagen onderdeel laten uitmaken van de prioritering van het totaal van investeringen in mobiliteit in de hele stad. Besluitvorming hierover zal in 2020 plaatsvinden.