Geen vliegtuigen op 900 meter boven Stadshagen maar op minimaal ruim 1500 meter. Dat meldt minister Cora van Nieuwenhuizen recent aan de Tweede Kamer, na kritische vragen van diverse partijen over de vliegroutes van en naar Lelystad Airport. De nieuwe hoogte is mogelijk omdat er geen uitgaand vliegverkeer langs Stadshagen gaat. De minister noemt dit een ‘significante verbetering’.
Vliegtuigen die in noordoostelijke richting dalen zullen ter hoogte van Zwolle op 1800 meter vliegen. Vlak voor Stadshagen wordt de daling ingezet, waardoor de genoemde 1500 meter bij alle vliegbewegingen mogelijk wordt. Dit is alleen te realiseren als het aantal vluchten op op Lelystad niet boven de 10.000 per jaar uit gaat komen. Onder dit aantal bewegingen kunnen de verkeersstromen van en naar de luchthaven uit elkaar worden gehouden, stelt de minister.
In Stadshagen is veel zorg ontstaan naar aanleiding van eerdere berichten over een vlieghoogte van 900 meter boven de wijk, die een onaanvaardbare geluidsbelasting zou opleveren. Met de antwoorden van de minister lijkt deze vrees ongegrond. Het blijft echter onduidelijk wat er boven Stadshagen gebeurt als het aantal vliegbewegingen onverhoopt boven de 10.000 uit gaat komen.
In reactie op dit bericht laat gemeentelijk woordvoerder Karin Obdeijn namens wethouder William Dogger (Swollwacht) weten dat de gemeente heeft kennisgenomen van de reactie van de minister op de terechte vragen die zijn gesteld door leden van de Tweede Kamer. ‘In haar beantwoording herhaalt de minister wat zij in eerdere brieven ook heeft gemeld. Wij zijn blij dat de minister afstapt van het worst-case scenario om op 900 meter langs Stadshagen te vliegen en dat ze nu belooft dat bij herindeling van het luchtruim minimaal op 1.500 meter wordt gevlogen. Dit is echter nog steeds lager dan de 1800 meter die aan de Alderstafel was afgesproken als uitgangspunt voor vliegen boven het oude land’, aldus de gemeentelijke woordvoerder.
Obdeijn: ‘Wij blijven als Zwolle samen met de regio op het standpunt staan dat er eerst een herindeling moet komen en dat het uitgangspunt is dat de vliegtuigen zo laat mogelijk in optimale glijvlucht landen op Lelystad Airport en daarbij geen last ondervinden van verkeer naar Schiphol’.