Menige Stadshagenaar fronste de wenkbrauwen toen hij deze week in het winkelcentrum van Stadshagen liep. Het leek op een illegale graffitiactie van twee mannen die hun verfspuiten leeg spoten op het plaveisel. Maar nee, het bleek echte zogeheten street-art te zijn: twee professionele kunstenaars die in opdracht van de winkeliersvereniging wat meer kleur op de wangen van het winkelcentrum aanbrachten. Na twee dagen spuiten was het 3D-werkstuk compleet. Street-art is een kleurrijk cadeautje in een wat grijze entourage.
Wie de straatkunst nadert wordt als het ware de roltrap naar beneden ingezogen, de parkeergarage in en zorgt zo voor interactie met de omgeving. De makers van het kunstwerk zijn twee medewerkers, Ton en Jeroen, van het Graffitinetwerk, een bedrijf dat gespecialiseerd is in Graffitikunst, Street-art en Guerrilla-Marketing. Uit hun wijze van voorbereiding en uitwerking van het kunstwerk blijkt dat het geen kwestie is van gebruikelijke graffiti op grijze stationsviaducten of verlaten gebouwen.
Met grote precisie worden lijnen getrokken en kleuren aangebracht. Jeroen: ‘We denken samen na over de opdracht, het ontwerp, de kleuren en hoe we de 3D-dimensie kunnen vormgeven. We zijn goed op elkaar ingespeeld en weten wat we aan elkaar hebben’. Hij is jaren geleden als amateur begonnen met het spuiten van graffiti ‘op plekken waar dat werd gedoogd’. Nu verdient hij zijn brood ermee. Graffitinetwerk voerde opdrachten uit voor veel grote bedrijven, van muurschilderingen en rolluiken tot kunstwerken op straat.