Er hingen geen ballonnen en er was geen rode loper maar het heuglijke feit is toch daar: de trein op het Kamperlijntje doet eindelijk station Stadshagen aan. Op zondagochtend stapten tientallen mensen het boemeltje binnen dat op het station stopte.
De opening lijkt bijna geruisloos te voorbij te gaan op zondagochtend. De hekken die twee jaar lang voor het station stonden zijn weg, en enkele treinreizigers op het perron schuilen tegen de venijnige wind afkomstig uit de vlakke polder.
Teleurstelling
Maar de stop van de trein op station Stadshagen is deze dag na twee jaar van onzekerheid een grote stap. Want rond deze tijd in 2017 zou het station met veel bombarie worden geopend. Ware het niet dat nét voor het moment suprème de grond onder het spoor te slap bleek en de trein daardoor niet 140 kon rijden. Weg opening, welkom twee jaar van onderzoeken en discussie tussen de opdrachtgevers en opdrachtnemers.
Compromis
Uiteindelijk is het de partijen gelukt om tot een compromis te komen, maar wel met een kortere overstaptijd op station Zwolle tot gevolg. Eén van de belangrijkste lijnen, die richting de Amsterdamse Zuidas en Den Haag, kan met 4 minuten overstaptijd zelfs vrijwel niet worden gehaald.
Snel reizen
Voor wie niet te maken heeft met de te krappe overstap is de Kamperlijn vanuit Stadshagen een feest. De reis van 4 minuten naar het station in Zwolle en iets langer richting Kampen brengt de Stadshagenaar in een mum van tijd naar nieuwe bestemmingen. En terug.
Zie ook:
- Perron station Stadshagen verlengd
- Station Stadshagen vanaf 15 december in gebruik
- Werkzaamheden bij station Stadshagen
- Parkeerterrein achter station krijgt vorm
- Politiek wenst aanpassingen OV Stadshagen
- Station Stadshagen gaat tijdelijk open voor proef
- Station Stadshagen uiterlijk in december 2019 open
- Tegenvaller in bodemonderzoek Kamperlijn
- Humor en leedvermaak na pijnlijke blunders Kamperlijn
- Treinstation Stadshagen voorlopig niet open door grote problemen