Onder de naam: ‘Triomundo’ gaan basisschool obs De Krullevaar en obs Supernova na de zomervakantie samen verder. Ze starten een nieuw schoolconcept. Professionals gaan met elkaar de samenwerking aan en zorgen ervoor dat regulier én vernieuwend onderwijs straks op één school vanuit dezelfde visie wordt aangeboden.
Annelies Robben (Netwerkregisseur Onderwijsinnovatie & Onderwijsroute 10-14) vertelt: “Als ouder ben je voor je kind op zoek naar onderwijs dat passend is voor je kind. Het kan zijn dat jouw jongste kind baat heeft bij regulier onderwijs, terwijl je voor je eerste kind hebt gezocht naar een specifiek onderwijsconcept. Wanneer je straks kiest voor Triomundo komt dit samen. Twee concepten in één gebouw”. De mening van het kind en ouder speelt op Triomundo een belangrijke rol. “Kinderen participeren op Triomundo. Met het kind en ouder samen wordt namelijk gekozen voor een passende route in Triomundo”.
Vanaf schooljaar 2021 – 2022 opent Triomundo kindercampus haar deuren in Stadshagen. Dit aan de muurmeesterstraat op de locatie van basisschool obs De Krullenvaar en obs Supernova (beide aangesloten bij Stichting Openbaar Onderwijs Zwolle). Volgens Annelies Robben : “De perfecte locatie voor het starten van een nieuwe school. Namelijk middenin de kinderrijke wijk Stadshagen aan het Twistvlietpark”.
De twee scholen gaan samen verder als één school. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het reguliere onderwijs dat op basisschool de Krullenvaar wordt gegeven en het vernieuwingsonderwijs dat op basisschool Supernova centraal staat. Annelies: “Er wordt straks in de zomervakantie tevens een nieuw schoolplein gerealiseerd. Welke passend is bij het concept van de school”.
Waar je in het reguliere onderwijs het kinderdagverblijf en de basisschool gescheiden ziet, zie je dat straks op Triomundo niet. “Op het moment dat je als kind bij Triomundo start begin je op het leerplein: ‘MiniMundo’. Daar werken pedagogisch medewerkers samen met leerkrachten van groep 1 tot en met groep 3. Kinderen van 0-7 jaar spelen en werken op deze manier met elkaar samen. Door de dag heen maken meerdere groepen tegelijkertijd gebruik van verschillende hoeken en ze spelen met elkaar buiten. Volgens Annelies zorgt dit voor soepele overgangen tussen de verschillende groepen”.
“Op Triomundo wordt elk kind individueel gevolgd met behulp van portfolio’s. Kennis, zoals dat aan de orde is bij taal en rekenen is één onderdeel van het onderwijs. Daarnaast zijn vaardigheden, talenten en kwaliteiten belangrijk. Want hoe redt het kind zich in de wereld en wat zijn zijn of haar kwaliteiten? Kinderen hebben op een stem en zijn mede ontwikkelaar van het eigen leerproces. Het ene kind zal dat op een jongere leeftijd kunnen aangeven het andere kind nog niet”.
“In groep 3 en in groep 6 wordt samen met het kind, de ouders en de onderwijsprofessionals een keuze gemaakt voor het vervolg van het onderwijs. Vanaf 7 jaar kan je kiezen uit twee leerpleinen: ‘OmniMundo’ of ‘UniMundo’. Omnimundo heeft elementen van het reguliere onderwijs en UniMundo gaat uit van vernieuwing en stamgroepen. Leerlingen werken daarbij met verschillende leeftijden samen. Naast MiniMundo zorgen ook deze leerpleinen voor soepele overgangen. In de bovenbouw van OmniMundo (groep 7 en 8) krijg je les van je eigen leerkrachten en van vak-experts uit het voortgezet onderwijs. In UniMundo kan je vanaf 10 jaar kiezen welke manier van voortgezet onderwijs bij jou past, past een regulier karakter meer bij jou, dan vervolg je de route naar de bovenbouw van OmniMundo, past een vernieuwende manier van voortgezet onderwijs meer bij jou dan ga je naar Onderwijsroute 10-14. Waarbij je uiterlijk in het tweede jaar van de middelbare school kiest voor jouw richting in het middelbaar onderwijs”.
De basis voor een goede samenwerking tussen ouders en school is volgens Annelies Robben: “wanneer je als ouders en leerkrachten samen één doel hebt, namelijk: het kind moet zich op zijn of haar eigen manier kunnen volop ontwikkelen”. Bij Triomundo wordt op deze basis vanaf de zomervakantie gewerkt.