Dinsdagavond werden op een inloopavond in Het Festival de conceptplannen ontvouwd voor een betere ontsluiting van Breecamp op de Stadshagenallee. De rotonde waar alles om draait, waar Stadshagenallee, de Eli Heimanlaan en de Havezathenallee op uitkomen, is met name in de ochtend ontzettend druk. Een bypass moet deze drukte ontsluiten. Maar waar een oplossing naar voren komt, ontstaat een nieuwe vraag: worden Breecamp en Breezicht van elkaar gescheiden?
Woensdagochtend, tien over acht in de ochtend. Op de Havezathenallee staat een file auto’s zo ver het oog reikt, allemaal te wachten om de rotonde bij de Stadshagenallee op te rijden. Maar fietsers hebben er voorrang. En terwijl zijwegen zoals de Benthuislaan vollopen, fiets het ene gezin na de andere met voorrang over de rotonde. Ongeduldige automobilisten schieten snel tussendoor, anderen wachten lijdzaam tot er een kans ontstaat.
Verkeersknip Oude Wetering
Dit beeld is eerder regel dan uitzondering. En dan kan het nog erger, wanneer het regent. En wanneer de bebouwing van het verderop gelegen Breezicht voltooiing nadert. Die enorme uitstroom via één uitvalsweg – de Stadshagenallee – levert in de toekomst nog meer problemen op. En dus moet een bypass vanaf Breecamp langs de rotonde richting de Stadshagenallee uitkomst bieden. Het probleem: het bied ook kansen voor de snelle forens uit Breezicht, die via de Oude Wetering en Breecamp de bypass kan nemen.
De oplossing voor dit nieuwe probleem? Een verkeersknip, is de gedachte. Maar wijkgenoten zijn daar alles behalve tevreden mee. Want een knip ontneemt bewoners de kans makkelijk naar andere wijkdelen te rijden, bovendien brengen ouders kinderen soms naar diverse scholen in de wijk wegens ruimtetekort op de basisscholen: die scholen worden dan gescheiden door een verkeersknip.
Veiligheid
Over de veiligheid rijzen ook vragen. Gaat de ontsluiting van autoverkeer niet ten koste van de kwetsbare fietsers die nu op alle fronten voorrang heeft op de huidige rotonde? Feit is dat ook de huidige situatie in met name de ochtend onwenselijk is. Een fietstunnel kost veel geld. Maar als de bypass een oplossing biedt voor automobilisten en tegelijkertijd een knip oplevert op de Oude Wetering, loopt het prijskaartje ook op. Uiteindelijk zal ook de vraag rijzen of het aantal uitvalswegen uit Stadshagen afdoende is voor een groeiende wijk.