De gemeente Zwolle kiest voor een bypass langs de rotonde op de Stadshagenallee, om de verkeersdrukte in de ochtend vanuit de wijk iets te dempen. De bypass was een breed bediscussieerde keuze, omdat die volgens een aantal buurtbewoners was beredeneerd vanuit het autoverkeer en minder vanuit de veiligheid van het fietsverkeer.
De gemeente kiest daarnaast voor verdubbeling van het fietspad pal langs de sportvelden, zodat het fietsverkeer dat vanuit Breecamp niet over de Eli Heimanslaan hoeft over te steken. Om de veiligheid verder te bevorderen, wordt het drukke kruispunt bij de Sportlaan aangepakt.
Autmobilist Breecamp blij, die in Werkeren minder
Hiermee komt de gemeente vooral tegemoet aan de drukte vanuit de wijk Breecamp, maar blijft de verkeersdruk op de Havezathenallee en zijstraten als de Benthuislaan in de spits overeind: hier ontmoeten de soms haastige automobilisten en schoolgaande fietsers in de ochtend elkaar nog steeds in grote getale.
Keuze voor automobilist of fietser?
Eén van de voorgestelde opties was daarnaast ondertunneling. Mogelijk zijn de kosten voor deze optie te groot, maar daarmee stond de veiligheid van de fietser wel meer centraal. De vrees van wijkgenoten in Breecamp is nu vooral dat de bypass een aanzuigende werking heeft van autoverkeer dat door de wijk heen slingert om snel Stadshagen uit te rijden. Dat laatste is de hoofdreden van de bypass, om de dagelijkse file op de Eli Heimanslaan ná het brengen van kinderen naar school te voorkomen.
Tekst gaat door na de overzichtsfoto
Om meer autoverkeer uit Breezicht te voorkomen had de gemeente in eerste instantie een idee bedacht: een bussluis in de Oude Wetering om het verkeer uit dat andere wijkdeel te weren. Maar die voorgestelde verkeersknip viel slecht bij veel ouders die kinderen op diverse scholen hebben zitten. Om gevaarlijke situaties door drukte in Breecamp te voorkomen wil de gemeente nu kijken naar een snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur.
Wat vinden jullie van de keuze voor een bypass?