De ChristenUnie in Kampen opent een meldpunt voor treinreizigers van het Kamperlijntje, om zo het aantal uitvallende of vertraagde treinen te monitoren. Dat laat de partij en haar jongerenafdeling in Kampen weten. Het Kamperlijntje heeft het afgelopen jaar veel te maken gehad met uitvallende treinen en vertragingen.
Het Kamperlijntje heeft drie stations: Zwolle, Stadshagen en Kampen. Keolis Blauwnet is de vervoerder op de lijn en zou volgens de afspraken in slechts 3 procent van de gevallen uitval mogen kennen. Maar voor de forens lijkt de werkelijkheid anders. Het treintje van Kampen naar Zwolle kent regelmatig vertraging, waardoor reizigers de overstap op Zwolle niet halen.
Personeelstekort
Ook zijn in het afgelopen jaar regelmatig treinen uitgevallen door personeelstekorten. De ChristenUnie wil nu van de reizigers weten hoe vaak zij overlast ervaren, om dit in een petitie aan te bieden. De petitie vind je hier.
Geplaagde ontwikkeling
Het Kamperlijntje kent een geplaagde ontwikkeling. Waar er vroeger eerst een dieseltreintje reed tussen Kampen en Zwolle, zou er bij de elektrificatie van de lijn een forse upgrade komen van het spoor. Zou zouden er gelijktijdig twee treinen moeten rijden langs verschillende stations, waaronder bij het Hoge Huys, het huidige station Stadshagen en nabij de IJsselhallen tot aan Zwolle. Dat plan werd later afgeschaald, waardoor er uiteindelijk één trein rijdt langs drie stations.
Slappe grond
Die bleek de gewenste hoge snelheid ook niet te halen, omdat uit tests bleek dat de hoge snelheden grondbeweging opleverde. Volgens een machinist ‘dansten’ de elektriciteitsmasten bij snelheden boven de 100 kilometer per uur. Na onderzoek blijkt de bodem te zwak voor hoge snelheden. Daardoor rijdt het Kamperlijntje lagere snelheden. Van de gewenste vier keer per uur blijft uiteindelijk een dienst over van twee keer per uur.