De inwoners van Stadshagen moeten nog iets langer wachten op de beslissing van de gemeente over het wel of niet opheffen van de verkeersknip. De afgelopen maanden heeft het Stadshagen flink bezig gehouden. Op 1 maart 2011 werd het onderzoeksrapport ‘Verkeersknip Stadshagen: Mogelijkheden en consequenties’ gepresenteerd, waarna zo’n 700 mensen hun reactie naar burgemeester en wethouders van Zwolle hebben gestuurd. De verwachting was dat de gemeenteraad in mei een besluit zou nemen over de verkeersknip, maar de gemeente heeft laten weten dat dit pas na het zomerrecces zal zijn.
Standpunt
Eind maart 2011 gaf wethouder René de Heer (Verkeer) aan opgetogen te zijn door de vele reacties: “We weten natuurlijk dat de verkeersknip al jaren voor discussie zorgt in de wijk. Dat is voor ons ook de reden geweest om nu eens goed op een rij te zetten wat we kunnen doen om de verkeerssituatie in Stadshagen te verbeteren. De meningen van de wijkbewoners kunnen ons daarbij helpen.”
Nu iedereen de kans heeft gehad te reageren op het onderzoek naar manieren om de knip op te heffen, worden al die meningen overzichtelijk op papier gezet. Dat zou enkele weken duren. Daarna nemen burgemeester en wethouders een standpunt in over hoe het volgens het stadsbestuur verder moet met de verkeersknip. Nadat het college een standpunt heeft bepaald, is het aan de gemeenteraad om een definitief besluit te nemen over hoe het verder moet met de verkeersknip. De verwachting was dat de gemeenteraad zich in de maand mei zou buigen over dit vraagstuk. Echter, de gemeente heeft laten weten dat dit pas na het zomerreces van de raad op de agenda zal staan.
Centrumvariant
De centrumvariant komt nog het meest tegemoet aan de wensen om minder om te rijden, maar brengt eveneens nadelen met zich mee. Van de doorsteekvarianten bleek de Centrumvariant (Werkerlaan, Veldbeemdgras, Duiker en Belvederelaan) het meest effectief in het reduceren van de reistijden in Stadshagen. De doorsteek door het centrum heeft echter een verkeersaantrekkende werking. Dit resulteert in een drukke route door het centrum en de daarmee gepaard gaande consequenties op het gebied van verkeersveiligheid en leefbaarheid. De variant leidt bovendien tot een hogere verkeersdruk op de Frankhuizerallee.
Dubbele ‘knip’
De discussie over de knip laaide onlangs weer op door de dubbele verkeersknip in de wijk die sinds 23 mei is ontstaan. De afsluiting van een deel van de Belvederelaan naar de Havezatheallee wegens wegwerkzaamheden is inmiddels een feit, waardoor omwonenden, pendelaars van Breecamp-Oost, Werkerbrink en Werkerhoven flink moeten omrijden om het winkelcentrum te kunnen bereiken. De werkzaamheden aan de Havezatheallee duren naar verwachting een jaar en wordt gefaseerd uitgevoerd.