Interview Provincie Overijssel over regiotram

Impressie tramhalte Stadshagen-Centrum te hoogte van Basisschool De Schatkamer (bron: www.overijssel.nl)

Het was lang stil rond de regiotram, maar nu lijkt er beweging te komen in de opvolger van het Kamperlijntje. Eind dit jaar wordt duidelijk welke vervoerder de tramdienst van Zwolle naar Kampen zal verzorgen. Stadshagen krijgt twee tramhaltes in Stadshagen-Centrum en Stadshagen-Werkeren. Mogelijk kunnen medio 2014 de eerste reizigers gebruik maken van de tramverbinding. In een interview met Stadshagennieuws.nl geeft de Provincie Overijssel meer duidelijkheid over de komst van de regiotram.

Er wordt gesteld dat er een dubbelspoor bij Stadshagen-De Tippe wordt aangelegd om de trams in de toekomst te laten kruisen. Klopt dat en wordt dit door de provincie gefinancierd?
Om de tram 4 x per uur te kunnen laten rijden is de aanleg van extra spoor noodzakelijk. Oorspronkelijk zou ten behoeve van de kwartierdienst bij de haltes Stadshagen en Kampen Oost een stuk dubbel spoor komen. Maar bij nadere berekening van de rijtijden bleek dat die ruimte bij beide haltes niet voldoende is om die 4 x per uur dienst betrouwbaar te kunnen uitvoeren. Vandaar dat is gekozen voor een uitbreiding van het dubbelspoor vanaf de halte Stadshagen richting halte Werkeren, een stuk van ongeveer 500 meter. De extra kosten bedragen ongeveer 750.000 euro. Die kosten komen voor rekening van de provincie. De provincie is namelijk verantwoordelijk voor de aanpassingen aan het spoor en de gemeenten zijn verantwoordelijk voor de aanleg van de haltes.
Dubbel spoor ter hoogte van tramhaltes Stadshagen (bron: www.overijssel.nl)
Wanneer vinden de eerste werkzaamheden plaats en gaan de eerste treinen rijden ?
Na de aanbesteding van het tramvervoer kunnen de trams besteld worden. Geïnteresseerde vervoerders kunnen tot eind november een offerte indienen. Naar verwachting kunnen GS het tramvervoer dan voorlopig gunnen in januari dit jaar. De bouw van trams neemt zo’n 2 jaar in beslag. Na de concessieperiode van de NS (december 2012) beginnen we met de ombouw van het spoor (begin 2013). Dit werk wordt aanbesteed door ProRail. Na het ombouwen kan het testen van de trams, de infra en andere systemen beginnen (eind 2013/begin 2014), zodat medio 2014 de reizigers van de tram gebruik kunnen maken.

De treinen die nu voorbijkomen zijn soms tot in de wijde omgeving te horen. Hoe zit dat met de treinen/trams die na de vertramming langskomen, zijn deze stiller?
De trams die gaan rijden zijn inderdaad een stuk stiller en ook schoner. Dit komt onder andere doordat het elektrische trams zijn en door de inzet van nieuw materieel. De treinen die nu rijden zijn dieseltreinen.

Hoe lang duurt een reis van Stadshagen naar het Station van Zwolle naar verwachting?
Dit is natuurlijk afhankelijk vanaf welke halte in Stadshagen je de tram naar het station neemt, maar zal zo’n 5-7 minuten bedragen. Voordeel is verder dat je vier keer per uur de tram kunt nemen naar het station in Zwolle of in Kampen en je een goede aansluiting hebt op andere bussen en treinen. De tram legt de afstand van station Zwolle tot station Kampen en omgekeerd binnen een kwartier af.

De stations liggen nu grotendeels aan de rand van de wijk, waardoor een groot deel van de wijk niet direct op de tram is aangewezen. Wordt er nagedacht om dit aantrekkelijk te maken voor deze inwoners? Hoe zit dat met de regio buiten Stadshagen?
De tramhaltes worden voorzien van fietsenstallingen en parkeerplaatsen zodat mensen die wat verder weg wonen per fiets of auto naar de haltes kunnen komen.

Is een uitbreiding van tramhaltes- en spoor binnen de wijk in de toekomst denkbaar?
Op dit moment komen er geen nieuwe haltes langs de spoorverbinding dan nu al gepland. De gemeenten Kampen en Zwolle doen wel onderzoek naar mogelijke uitbreiding van de tram naar de binnensteden van Kampen en Zwolle in de toekomst.

Impressie tramstation Stadshagen-Werkeren ter hoogte van het Hoge Huis (bron: www.overijssel.nl)