Het wel of niet openstellen van de parkeergarage bij het winkelcentrum als alternatief voor het openen van de knip, het al dan niet verharden van een looppad rond de Milligerpas en de aanpak van het kruispunt Belvederelaan/ Twistvlietpad. Het zijn onderwerpen die woensdagavond tijdens het wijkplatform kritisch werden benaderd door de aanwezige Stadshagenaren. Met name de aanwezigheid van wethouder René de Heer die uitleg gaf over de verkeersknip was reden tot veel kritische vragen.
Verkeersknip
Wethouder De Heer kreeg tijdens het wijkplatform de gelegenheid om de keuze voor het behouden van de verkeersknip toe te lichten. Daarbij gaf hij aan dat er alternatieven worden onderzocht, zoals het tijdelijk openstellen van de parkeergarage. Dit werkt nu remmend omdat de slagbomen gesloten zijn en er een kaartje nodig is om door te kunnen rijden.
Met de opening moeten automobilisten in de spitsuren de garage kunnen gebruiken als shortcut. Daar wordt onderzoek naar gedaan, maar de bewoners boven de parkeergarage zien de bui hangen. “Jaren geleden was de parkeergarage ook open voor doorstekend verkeer”, weet een bewoner uit het complex boven de parkeergarage te vertellen. “Die willen hun kinderen snel naar school brengen en dan loopt er ineens winkelend publiek. Auto’s gaan dan sluiproutes zoeken, levensgevaarlijk”. Een andere bewoner vindt de opening totaal niet nodig. “Kan er niet gekeken worden naar het gebruik van pollers bij bijvoorbeeld de bussluis in plaats van een parkeergarage?”
Wethouder De Heer gaf aan dat er inderdaad wordt gekeken naar het verbreden van alternatieven voor de verkeersknip, ook gezien het feit dat het winkelcentrum wordt uitgebreid en er daardoor meer verkeersbewegingen worden verwacht.
Trein
Een bewoner van een appartementencomplex gaf aan meer overlast te ervaren van de trein die langs Stadshagen rijdt. Daarbij vroeg hij zich af of dit komt door de bouw van een groot complex bij Westenholte, waardoor het geluid naar Stadshagen echoed. Daarop wist de projectleider van Stadshagen te vertellen dat er bij bebouwing een kans is op extra geluidsreflectie, maar dat dit gebouw daar weinig invloed op kan hebben door de afstand. Wel gaf hij aan dat de bebouwing van de Tippe bij het spoor mogelijk meer geluidsreflectie kan geven, maar dat daarbij wel rekening in de bouw van de huizen wordt gehouden.
Mastenbroekerbrug
Er waren ook zorgen over de Mastenbroekerbrug die tijdens de ochtendspits geregeld openstaat. Daardoor ontstaan er in de wijk ellenlange files in de ochtenduren. Wethouder Filip van As antwoordde hierop dat dit conflicterende belangen zijn. De scheepvaart krijgt van Rijkswaterstaat voorrang terwijl de automobilist verwacht door te kunnen rijden. De wethouder wil deze kritiek meenemen om te kijken of er een praktische oplossing voor te vinden is.
Horecapaviljoen Milligerplas
Ook het strandhuis bij de Milligerplas werd stevig bediscussieerd door de aanwezige bewoners. Zo zeggen omwonenden van de plas dat er in het verleden is toegezegd dat het tijdelijke paviljoen niet definitief op de huidige plek zou blijven staan. De bewoners zeggen in de zomer veel overlast te ervaren van de horeca, met name ‘s nachts. Toch lijkt het erop dat de gemeente, gezien de bezoekersconcentratie op die plek, erover nadenkt het paviljoen op deze plaats definitief te maken en te vergroten. Dat is nog onderdeel van onderzoek, maar de bewoners lieten weten hier absoluut niet blij mee te zijn.
De Tippe
De wijkbewoners kregen een uitstekende uitgebreide uitleg over de manier waarop De Tippe wordt ingericht. Zo wordt het een soort tweede Assendorp, met grote en kleine huizen met een groter kaveloppervlak. In totaal verrijzen er zo´n 1400 woningen in de wijk, drie basisscholen en een tweede gezondheidshuis met onder meer ruimte voor een drogist, fysiotherapeuten en gezondsheidsdiensten.
Later deze week volgen er meer artikelen naar aanleiding van het wijkplatform. Houd de site Stadshagennieuws.nl in de gaten