De Provincie Overijssel wil dat het Kamperlijntje langer blijft doorrijden nu de poging tot aanbesteding voor de toekomstige regiotram is mislukt. Daarvoor is de provincie met het Ministerie van Verkeer in gesprek. Eind 2012 eindigt de concessie met de NS om het Kamperlijntje tussen Zwolle en Kampen in dienst te houden. Overijssel hoopt ook daarna nog vervoer op het spoor te laten rijden door de NS, totdat er een vervoerder voor de regiotram wordt gevonden. Dat blijkt uit antwoorden op vragen van het CDA over zorgen rond het Kamperlijntje.
Grote vertraging
Het CDA in Zwolle en de Provinciale Staten stelde in februari vragen over de toekomst van het Kamperlijntje, nadat eerder bleek dat de aanbesteding voor het vervoer op de lijn was mislukt. Vervoerders Arriva en Alstrom voldeden beide niet aan de aanbesteding, waardoor er mogelijk een nieuwe aanbesteding zal plaatsvinden. Daardoor is er wederom vertraging opgelopen in het slepende traject naar de toekomstige regiotram tussen Kampen en Zwolle, waarbij er ook haltes in Stadshagen zouden verrijzen.
Vervangend busvervoer
Als de onderhandelingen tussen de Provincie Overijssel en het ministerie niet slagen waardoor er na 2012 geen Kamperlijntje door de NS gereden zal worden, zal er op vervangen busvervoer worden ingezet. Voor de toekomst van het Kamperlijntje voeren de betrokken overheden nu een verkenning uit. Die wordt niet eerder dan deze zomer verwacht.